Pels.
Jeg hadde en kraftig diskusjon med historielæreren min her en dag. Han snakket om den første hunden i verdensrommet, og vi endte av en eller annen grunn opp med å diskutere pels. Han syntes åpenbart at pels var helt i orden, og jeg ble bare mer og mer forbannet etter hvert som vi diskuterte. Jeg skjønner meg ikke på de som mener at noe så grusomt er OK. Han sa at det allerede skjer så mye groteske ting her i verden, og han spurte meg om det var bedre å kjøpe klær som var sydd av underbetalte mennesker i Kina. Selvfølgelig er det mange mennesker som lider her i verden, men det er svært få av vår art som blir flådd levende. Bare fordi dyrene ikke kan si ifra, betyr ikke det at de ikke kan føle smerte på samme måte som vi kan.
Hvorfor skal vi la uskyldige dyr lide bare for at menneskene skal se ”pene” ut? Fordi menneskene har gjort det siden steinalderen, sier mange. I steinalderen bodde folk i huler, noen drev kannibalisme, og gjennomsnittsalderen var på 30 år. Verden har forandret seg enormt, og folk trenger ikke lenger pels for å holde varmen om vinteren. Hvorfor skal man da fortsette å torturere forsvarsløse individer som om de var døde gjenstander?
Synes du pels er helt i orden, er du enten hjernedød eller fullstendig blottet for intelligens, og jeg forbeholder meg retten til å kalle deg både ignorant, selvsentrert og hjertekald. Mange sier at det må være opp til hver enkelt å bestemme om man liker pels eller ikke, men det kan jeg bare ikke godta. Skal man selv få bestemme om det er lov å gå ned Karl Johan og skyte vilt rundt seg også? Noen ting må bare ulovliggjøres, og pelsoppdrett er én av dem. Jeg ber alle som ikke ser noe galt i pelsindustrien om å se dette klippet på youtube (jeg advarer mot sterke scener). Se hele filmen, og fortell meg deretter én eneste grunn til at pelsoppdrett skal være lovlig. Kom med tonnevis av motargumenter, jeg vil høre alt dere har å si.(Jeg anbefaler også alle å se Earthlings, en utrolig god dokumentar.)

Silje, Søndag, 13. April 2008, 17:22 #
Jeg er imot pels, men jeg skjønner heller ikke hva som er så fint med det? Eneste positve jeg kan si om pels er at det varmer godt.
Helene, Søndag, 13. April 2008, 17:33 #
Det er for jævlig at man flår dyr levende for at vi skal varme oss/se bra ut, når det er hundrevis av andre muligheter. Er man for pels, er man skutt i huet.
Monica, Søndag, 13. April 2008, 18:11 #
Ang. det med de underbetalte i Kina som han læreren din snakket om, så så vi en film om akkurat det der. Da sa arbeiderne at det var bra at de hadde fabrikker o.l. der, for hvis ikke hadde de ikke hatt jobb. Underbetalt eller ikke, de overlever hvertfall, mente de. MOT PELS!!
Mira, Søndag, 13. April 2008, 18:32 #
Og jeg anbefaler alle å kikke innom:
http://www.dyrsrettigheter.no/
Noah <3
Anee, Søndag, 13. April 2008, 18:33 #
Pels er verken fint eller bra. MOT PELS!! Det de gjør mot dyrene er jo grusomt!
Marte, Søndag, 13. April 2008, 18:54 #
Mot pels! Visste du at pelsindustrien får 70 millioner kr i statsstøtte hvert år? Det er en stor skam!!
carokal, Søndag, 13. April 2008, 18:56 #
Bra innlegg! Jeg er helt enig
remy, Søndag, 13. April 2008, 19:00 #
What, er hunden etter 2min i filmen LEVENDE?
Malin, Søndag, 13. April 2008, 19:08 #
Jeg klarte ikke å se lengre enn litt over to minutter. Jeg skjønner ikke hva som får mennesker til å behandle dyr sånn. Og i 2008 hvor det finnes så mye fin fukspels.
Christine, Søndag, 13. April 2008, 19:43 #
jeg er helt enig med deg! klarte ikke å se filmen, jeg kjenner jeg blir kvalm og dårlig..
maia, Søndag, 13. April 2008, 19:46 #
herregud, genialt innlegg. du sier det som det er.
ingenting riktig med dyrepels, forstår ikke mennesker som aksepterer MORD.
restrup, Søndag, 13. April 2008, 19:54 #
jeg skrev en lang kommentar, men internett hang seg opp og nå orker jeg skrive den på nytt.
uansett, jeg er imot pels men jeg syns det er fint. hadde f.eks mormor gitt meg en pelsjakke hun brukte da hun var ung hadde jeg tatt den i mot, men ville ikke kjøpt meg en ny.
Nøve, Søndag, 13. April 2008, 20:10 #
Er heilt einig med deg. Det er hjartelaust å halde på sånn. :(
Anonymous, Søndag, 13. April 2008, 20:31 #
Er en SÅ i mot pels burde en kanskje også la være å kjøpe skinn jakker, sko og vesker. Mange dyr lider i den industrien også. Og det er ikke bare ku skinn som blir brukt, ofte er det hund også. Uansett, å være bare mot pels er bedre enn ingenting.
Lovise, Søndag, 13. April 2008, 20:44 #
Kva er verst; å drepe eit dyr for mat eller for varme? Er ikkje det drap uansett kva motivet er? Føler planter smerte? Føler fisk smerte? Ville vore best om ein brukte heile dyret når ein først er i gang. DREP dyret, så tek ein skinnet, så koker ein suppe av resten og gir mat til dei fattige. I det minste bedre enn å kaste kadaveret etterpå. Er lei av mennesket sitt behov for å dominere og påføre andre smerte. Sukk
Sara, Søndag, 13. April 2008, 20:55 #
Helt enig med deg! Enkelte er bare belt HJERTELØS!
linni, Søndag, 13. April 2008, 21:00 #
takk kristina : )
Anonymous, Søndag, 13. April 2008, 21:44 #
har du noen tanker om kjøttindustrien da, kristina?
Kristina, Søndag, 13. April 2008, 22:08 #
når det gjelder skinn, er jeg fullt klar over at det nesten er like ille på det området. Jeg kjøper svært sjelden skinn, og jeg ser alltid etter andre alternativer før jeg eventuelt kjøper noe som er laget av lær.
Det finnes mange groteske slakterier i utlandet, og det kommer godt frem i filmen Earthlings (den filmen tar også for seg produksjon av skinn). Jeg spiser kjøtt, men i moderate mengder. Gilde har f. eks. garantert norsk kjøtt, og slakteriene her i landet er mye mer humane enn diverse andre slakterier i utlandet.
Elise, Søndag, 13. April 2008, 22:32 #
jeg syntest det er helt forferdelig. skjønner ikke hvordan kan være såå..ja, jeg vet ikke hva jeg skal si. trangsynte.kanksje…jeg vet rett og slett ikke..men det er helt forferdelig !
Anonymous, Mandag, 14. April 2008, 08:49 #
Jeg kunne aldri tenkt meg å bruke pels. MEN det som er er at det er mange mennesker som får sitt levebrød gjennom pelsindustri. Tenk på eskimoene som gjennom århundrer har tjent penger på dette, og plutselig vil ingen bruke pelser lenger. Hva skal de gjøre da? Det er alltid to sider i en sak.
Karoline, Mandag, 14. April 2008, 09:20 #
Jeg får frysninger bare ved tanken på hvordan dyrene blir behandlet..
Anonymous, Mandag, 14. April 2008, 12:17 #
at det går ann å være så hjerteløs! å når jeg leser det at pelsindustrien får 70 millioner kroner i statsstøtte hvert jævla år, begynner jeg å lure på hvor i helvette hjernen til de som bestemmer i landene våre sitter hen. hvordan kan man klare å “sponse” noe som er så forferdelig? tenk på dyret, bare fordi den ikke kan si ifra, har den fortsatt akkurat like vondt som det vi har!!!
og når det er sagt, om du absolutt skal ha den pelsen, kan dere ikke være så snill å finne en annen måte, evt å stikke en sprøyte som avliver den. så bruker de både kjøttet og pelsen?
hvertfall; I MOT PELS
cammie, Mandag, 14. April 2008, 14:02 #
Det er når jeg ser sånt jeg blir flau over å være menneske. Verden er fucked up, det er i allefall helt sikkert…
Supert at du setter fokus på dette!! Vi kan alle bidra med vårt til at denne industrien legges ned en gang for alle. I Norge i allefall.
Kina har ikke rettigheter for dyr en gang, så det ser temmelig mørkt ut for dyr der nede dessverre.
Har dere foressten sett hvordan de driver å slår i hjel hunder med balltre nå før OL ?
Det er så sykt at jeg klarer bare ikke la være å se ned på det syke, syke landet.
MARTHE, Mandag, 14. April 2008, 15:35 #
Det er helt forferdelig å se på de bildene, og jeg har ikke tenkt å se filmen en gang. Synd at verden har blitt slik!
Jostein, Mandag, 14. April 2008, 15:41 #
er det normalt at jeg blir seksuelt opphisset av bilde nr 3?
Sarah, Mandag, 14. April 2008, 16:52 #
herregud, hvor idiot er ikke læreren din? Pels er æsj!!
Julie, Mandag, 14. April 2008, 17:03 #
Word kristina, word
Er utrolig enig
Og jeg orker ikke se den filmen, så litt av en sånn film før, helt groteskt
Lisa, Mandag, 14. April 2008, 18:46 #
beklager, men jeg klarer ikke å se sånne filmer, en er nok.. begynner rett å slett å grine.. selv bilder er nok. synes det er kjempe bra at såpass mange er imot industrien, og jeg skjønner ikke at ikke flere får øynene opp og ser hvordan denne groteske og følelsesløse industrien holder på. de som jobber der må jo være hjernevasket, og ha psykiske problemer i lang ettertid, noe annet kan jeg ikke skjønne..
Kristina, Mandag, 14. April 2008, 19:45 #
prøvde du å være morsom, Jostein? Ikke vellykket.
Aida, Mandag, 14. April 2008, 20:20 #
Jeg så en pels som sto på utstilling ute i gata i dag, det var for en pelsselger ellerno, jeg hadde bare lyst til å gå bort dit og tenne på den.
Kjersti, Mandag, 14. April 2008, 20:46 #
Jeg er også imot pels, synes det er latterlig å ha på seg et dyr. At eskimoene bruker pels, er nå en ting. Der de hører til er det -40 grader.
Veldig bra at du setter fokus på noe så grusomt, men synes ikke du er helt gjennomtenkt, Kristina. Tror du ikke at dyrene som blir slaktet og omgjort til kjøttdeig føler smerte? Er det ikke ganske groteskt med store kyllingfarmer som sprøyter litervis med vann inn i kyllingene for å få de til å bli større? Det er mye jævlig her i verden, og dessverre er det forbaska vanskelig å ordne det slik at alle har det bra, både dyr og mennesker. Leser her at noen skriver at de underbetalte i Kina overlever hvertfall. Vel, det kan forsåvidt stemme. Men til hvilket liv overlever de? Hadde det vært meg som måtte jobbe 18 timer i døgnet for å ha råd til litt ris og et blikktak over hodet, vet jeg jammen ikke hva jeg hadde gjort.
Kristina, Mandag, 14. April 2008, 21:53 #
kjersti: ja, du har helt rett, det er utrolig mye grusomt her i verden. det som gjør at pelsindustrien irriterer meg mest, er at det ikke finnes en eneste god grunn til å gjøre noe sånt. Man må ikke drepe dyr for å få mat til menneskene heller, men det gir i hvert fall litt mer mening enn å torturere dyr til døde fordi noen rike snobber skal “pynte” seg.
Eirik Andreas, Mandag, 14. April 2008, 23:08 #
nei urk, den filmen vil jeg ikke se. er imot pels fra før av, så.. Sa til ei dame med pels på bussen en gang at det var motbydelig å ikle seg noe sånt.
Jostein, Tirsdag, 15. April 2008, 08:32 #
kristina, eheheh. jeg syns det var gøy selv.
men ok, det her har sikkert blitt gått gjennom, gang på gang, men jeg greier ikke respektere en pelsaktivist som spiser kjøtt. er du veggis også?
forøvrig er det vel egentlig bare et forargument, hvis pelsindustrien avskaffes vil ufattelig mange mennesker miste arbeidet sitt. men da blir det jo igjen opp til menneskene å skaffe nye arbeidsplasser.
irenus, Tirsdag, 15. April 2008, 13:54 #
Jeg blir dårlig- rett og slett. Fatter ikke at mennesker kan gjøre slik!
Anonymous, Tirsdag, 15. April 2008, 14:53 #
blir flau over å være menneske..
Jostein, Tirsdag, 15. April 2008, 17:00 #
jeg provoseres/irriteres forresten litt også av hvordan bilder av blodige, døde dyr havner mellom ‘Jeg orker rett og slett ikke synet av palestinaskjerf!’ og en armbånd-post.
Ingunn, Tirsdag, 15. April 2008, 20:56 #
ja, men da vet vi det. det går ikke ann å like armbånd samtidig som man er i mot pels. ok :)
pels gjør meg så sint, klarer ikke få sakt hvor lei meg jeg blir. rett og slett. hvis de må drepe dyr for pels, dedøv de i hvertfall da i stedet for å torturere de. tenk at det her blir støttet med 70 mill.
Jostein, Tirsdag, 15. April 2008, 21:09 #
eheh. du missa poenget, tror jeg.
‘folk flest’ kommer innom moteblogger for lette greier. antrekksbilder, ’spørsmål&svar’ etcetc. da og plutselig se bilder fra ’saw4′ blir en litt heavy kontrast for meg.
men selvsagt, man blogger jo om det man vil.
Anonymous, Tirsdag, 15. April 2008, 23:20 #
enig med deg! skjønnar ikkje kvifor ein skal samanlikne med underbetalte menneske i kina! nei til begge deler! ja til en bedre verden!
Ingunn, Torsdag, 17. April 2008, 00:42 #
nettop: man blogger om det man vil. var det jeg prøvde og få frem :)
Christina, Torsdag, 17. April 2008, 16:02 #
å herre.. grusom film, i motsetning til de som ikke klarer å se filmen så klarer jeg ikke la vær, selvom jeg skulle ønske.
og argumentene som “er du i mot pels, men spiser kjøtt?” så vil jeg si dette: om de hadde drept dyret, deretter flådd det og rensket kjøttet for så å lage kåpe av pelsen og siden selge koteletter til oss, så hadde saken vært en annen. ja - jeg spiser kjøtt. nei - jeg støtter ikke flåing av levende dyr for at grandtanta di skal se bra ut.
mulig det også foregår groteske måter å flå dyrene vi spiser på og, men i mine øyne tror jeg det er en grunn for at pelsindustrien har strørre fokus - rett og slett fordi dette blir gjort på en mye mer grotesk måte. etter hva jeg har lest så blir pelsen tydeligvis mindre glansfull om dyret er dødt når det flåes, dessuten slipper man blodsølet om du river pelsen av raskt mens dyret lever.
jeg sitter på jobb og klarer ikke skjule hvor kvalm og jævlig jeg ble av den filmen.
det er forferdelig! det sier litt om hvor skrudd man kan bli av å vokse opp i et land med helt andre verdier enn det som sees på som en selvfølge for oss.
bra inlegg Kristina!
Kristina, Fredag, 18. April 2008, 20:30 #
“jeg provoseres/irriteres forresten litt også av hvordan bilder av blodige, døde dyr havner mellom ‘Jeg orker rett og slett ikke synet av palestinaskjerf!’ og en armbånd-post.”
Jeg blogger om mote, hverdagen min, meningene mine og opplevelsene mine. Jeg blogger om alt, og etter min mening kan jeg skrive om akurat det som passer meg. Jeg bryr meg om armbånd, jeg bryr meg om palestinaskjerf og jeg bryr meg om pelsbruk.
Anonymous, Fredag, 18. April 2008, 21:18 #
Er du vegetarianer? Hvis ikke er du ganske hyklersk..
Aina, Lørdag, 19. April 2008, 17:20 #
Jeg er så drittlei av argumentet “Men du spiser jo kjøtt”. Flott innlegg Kristina!
Jostein, Søndag, 20. April 2008, 14:13 #
men så er det jo faktisk et rimelig godt argument også? kjøtt er usunt, unødvendig og tar flere dyreliv.
Jostein, Søndag, 20. April 2008, 14:18 #
kriis, leste du den andre kommentaren min eller?
hvis ikke;
‘eheh. du missa poenget, tror jeg.
‘folk flest’ kommer innom moteblogger for lette greier. antrekksbilder, ’spørsmål&svar’ etcetc. når det da plutselig kommer bilder fra ’saw4′ blir det en litt heavy kontrast for meg.
men selvsagt, man blogger jo om det man vil.’
ole, Søndag, 27. April 2008, 15:48 #
pelsdyr er noen av de dyrene i norge som har det aller best. at du kan boikotte pelsdyrproduksjon i utlandet der forholdene er grusomme og betraktelig verre er en annen ting.
norske pelsdyr har det herlig, og jeg vet hva jeg snakker om, jeg har bodd ved siden av en revefarm i sytten år og har god innsikt i hva som skjer med de dyrene både mens de lever og når de blir avlivet, siden jeg trodde, som de fleste under/over her, at alle pelsdyr blir flådd levende på en grotesk måte. det blir altså ikke ved godkjente omgivelser gjort her i norge.
men, ingen med litt godhet i seg er for at dyr skal flås levende, dette er et tydelig spørsmål om økonomi og det å klare seg økonomisk.
jeg er veldig i mot pels, men på andre grunnlag enn det du er, tror jeg. jeg har ikke et eneste skinnplagg, og kommer trolig aldri til å kjøpe det heller.
Tamsin Malones Layzell, Tirsdag, 6. Mai 2008, 00:28 #
Klarte ikke å se på bildene, synes så synd på dyrene som må gjennom dette! Så på tven en stund tilbake at de hengte kattene osv. Var helt forjævli å ser på, stakkar små :( De hadde en hall med tusenvis av forskjellige kattepelser, stablet opp etter farge og prisen lå på omtrent 10-30kr! Helt sykt. De stakkar dyrene er like mye verdt som vi mennesker mener jeg. Bare det at folk skyter med paintball på en måse, synes jeg er dårlig gjort mot dyr. Og elge hoder på veggen!? Kunne jeg ALDRI hatt. Stopp med pels!
mari-lille, Tirsdag, 17. Juni 2008, 22:54 #
Jeg klarte å se nøyaktig 3 sekunder av den filmen på youtube før jeg ikke orket mer. Jeg ble rett og slett kvalm. =(
Mot pels!
Heidi, Mandag, 23. Juni 2008, 13:17 #
Flott at du tar opp dette. Hadde et lignende temainnlegg i minn blogg for noen måneder siden, etter inspirasjon fra baronvonbulldog.blogspot.com. Jeg meldte meg likesågodt inn i dyrebeskyttelsen også, når jeg først var i gang! Forstår ikke hvordan folk kan syns det er ok å drepe dyr for forfengelighet. Og ikke minst måten de gjør det på. Har sett de fleste videoer som er å oppdrive på internett om pelsindustrien, helt forferdelig.
Her i Bergen er vi jo så “heldig” å ha fisketorget midt i sentrum, der flere titalls dyr (eller det som er igjen av dem) henger opp ned til salgs for turister; reinsdyr, sel, sølvrev, mink, og ikke minst isbjørn. Jeg må bevisst styre unna for å ikke falle for fristelsen å helle brus på dem eller grise dem til med mat osv. Eller kanskje jeg skal ta noen bilder av dem, og lage ett til innlegg om temaet..? Ble ganske lang kommentar nå, men dette er virkelig noe som opptar meg!
Heidi, Mandag, 23. Juni 2008, 13:21 #
Ole: pelsdyr i Norge har det herlig? Tror du dro den litt langt der. De er stablet i bur en og en eller to og to, der de akkurat har plass til å snu seg. De er så understimulert at de utvikler uvaner og tvangstanker, som å konstant bite i ett bestemt gitter eller kontinuerlig snu seg fra side til side, såkalt “veve”. De gnager i stykker sin egen fot, og står hele livet på grov hønsenetting. Ja, litt av et herlig liv de har! Kanskje du skal joine dem?
Anonymous, Mandag, 4. August 2008, 03:18 #
Jeg er helt enig med deg! Dette var veldig bra skrevet!
Martha, Mandag, 22. September 2008, 19:03 #
Flott innlegg! håper MANGE får litt vett i skallen etter å ha lest det;)
Har vi hørt om ull?
“Og i 2008 hvor det finnes så mye fin fukspels.” Enig
LILJ, Onsdag, 31. Desember 2008, 20:56 #
Det er fryktelig ekkelt, kvalmende og alt det der at folk bruker pels! Spesielt gamle damer bruker det, og det er sååååååå stygt og de burde skamme seg. Når noen kommer ved siden av meg, og dulker borti meg med pelskåper kaster jeg nesten opp. STAKARS DYR!!!!!!!!!!! Tenk om vi skulle gå rundt med døde mennesker, ja de er jo døde.
STOPP Å BRUK PELS. Noe av det værste er at de lider.
klart svar, Onsdag, 18. Februar 2009, 23:47 #
Det er ingen rev eller mink som blir levende flådd i Norge. Er ikke bruker av pels og kommer aldri til å bruke pels. Dere burde nok sjekke skapene deres og spesielt skinnhanskene dere bruker så bør dere skamme dere. Hanskene blir lagd i kina og andre steder der det ikke finnes dyre rettigheter som her. Dyrene i norskefarmer har det kjempefint her. Det finnes jo alltid unntak som alle steder. Det er ingen næring i Norge som har så mye kontroller som i pelsdyrnæringen.Mange flere husdyr som lider mere. Jeg synes folk som bor i by skulle nektes dyr. OG LILJ!!!! Tenk at du går med et døde dyr i posen din fra butikken. Uten at mennesker tar liv av dyr kunne vi ikke klart oss…
Er enig at dyr ikke skal lide. det finnes humane måter å avlive dyr på.
Martine Marbel, Torsdag, 8. Oktober 2009, 21:34 #
Veldig bra innlegg. Jeg er helt enig med deg!
Animal sex., Mandag, 23. November 2009, 05:39 #
Animal sex….
Animal sex….